E' stato presentato oggi presso il Ministero dell'Istruzione, dell'Università e della Ricerca il Rapporto di OCSE e della Commissione Europea (CE) “Supporting Entrepreneurship and Innovation in Higher Education in Italy” sulla capacità innovativa e imprenditoriale del sistema italiano di istruzione superiore. Con il Ministro Lorenzo Fioramonti erano presnti Ulrik Vestergaard Knudsen, Vice Segretario Generale OCSE; Fulvio Esposito, Capo segreteria tecnica MIUR; Antoaneta Angelova-Krasteva, Direttrice per l’Innovazione, la Cooperazione Internazionale e lo Sport DG EAC della Commissione Europea.

Il report cita Cineca nel contesto del capitolo sulla trasformazione digitale , come uno dei principali attori nel contesto del sistema dell'istruzione superiore, con AGID e CRUI.

Le tecnologie digitali stanno trasformando il contesto personale, sociale e lavorativo delle persone. I sistemi e le istituzioni di istruzione superiore sono particolarmente coinvolti nella trasformazione digitale, che consente di avviare nuovi servizi e offrire nuove opportunità di innovazione e imprenditorialità. Gli istituti di istruzione superiore (IIS) che adottano le tecnologie digitali possono diventare motori di crescita e sviluppo per i propri ecosistemi. Questo capitolo illustra come la trasformazione digitale sta influenzando gli IIS e presenta le specificità del caso italiano, portando a esempio le buone pratiche e le sfide analizzate. Concludono il capitolo le raccomandazioni per i responsabili politici e per i leader degli istituti di istruzione superiore.

(...)

"CINECA is a not-for-profit consortium formed by 68 Italian universities, 9 Italian research institutions and MIUR. As of 2018, it hosted the largest Italian computing centre and the Marconi supercomputer, which ranked 19th supercomputer in the world (top500, 2018). CINECA also deals with the development of IT applications and services, providing computing resources, infrastructures and digital services to Italian HEIs. It also supports technology transfer, connecting HEIs with industry and public administration."

Tra le best practice , inoltre, nel rapporto sono citati:

  • il caso di Bestr, nel contesto degli open badge,

(...)

Another interesting initiative is Bestr (www.bestr.it.), the first Italian digital platform for open badges to enhance lifelong learning, an initiative launched in 2015. In 2018, the CRUI identified open badges and Bestr as national references for the representation and certification of competencies. In 2018, to develop the full potential of open badges, CINECA and the HEIs participating in Bestr decided to focus on six core phases of students’ university life cycle: guidance; admission and enrolment; exams; credit acquisition and recognition; diploma achievement; and alumni. The platform is used mostly by HEIs for assessing competencies and skills of students, but there are also badges issued by private organisations to assess skills acquired in training courses.

  • e di IRIS, nell'ambito dell'open science

(...)

In Italy, efforts are being made to move toward open access, but open access policies are still to be implemented widely. In 2004, during a Conference in Messina, CRUI promoted the subscription of the Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities (2003), which promoted access to knowledge and open access. The Berlin Declaration has to date been signed by 74 Italian universities. In 2013, with Decree No. 91 of 8 August 2013 and with the following Law 112/2013, the Italian government established that the publication of results from research funded publicly for at least 50% should be stored in free-access repositories. However, in 2016, open access publications in Italy was between 13% and 15% of the total Italian publications. CINECA developed IRIS (Institutional Research Information System) as the information system for Italian HEIs to store records of their publications and it has been adopted by almost all universities in Italy.

Le immagini della giornata sono state trasmesse in diretta dal Miur , il rapporto è disponibile online.